Myyyyk lue – Gratis oppskrift

 

 

Nå har vinteren kommet og det er blitt luevær. Med bare en måned til jul, så er det mange av dere som strikker gaver. Her er en enkel rillelue med god passform, som sitter godt på hodet. Den er strikket i Madelinetosh Pashmina, som består av cashmere, silke og merino. Så denne lua er den mykeste av de myke, og er garantert kløfri. Du kan variere lua i det uendelige med ensfarget, striper, effektgarn. Sy på et symerke, pynt den opp med en fin nål eller brosje eller pin. Eller pynt den opp med en dusk, enten en fake fur pelsdusk eller lag en selv

Denne luen er strikket i Madelinetosh Pashmina, men du kan også bruke annet garn/ restegarn som har en strikkefasthet på 30 masker / 10 cm på rundpinne 40 cm –  3,5 mm eller 4 mm.

Da setter vi i gang: Legg opp 110 masker på rundpinne 3,5 mm og strikk 2 rette og 2 vrange i valgfri lengde, jeg har strikket i 30 cm før felling, siden jeg ønsket en skikkelig brettekant. Begynn fellingen ved å strikke alle de rette maskene sammen, altså 2 rette sammen, 2 vrange…ut omgangen. Strikk så to omganger uten felling, 1 rett og 2 vrange….Nå skal du strikke de vrange sammen, strikk 1 rett og 2 vrange sammen…. ut omgangen. Strikk så 2 og 2 sammen ut omgangen, og trekk tråden gjennom de siste maskene.

Fest trådene – lua er klar til bruk

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *